User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Päivittäinen rukous - 2017-09-15

Jumalan läsnäolo

Herra, auta minua olemaan täysin elävä
Sinun pyhälle läsnäolollesi.
Sulje minut rakkauteesi.
Anna sydämeni olla
yhtä sinun sydämesi kanssa.

Vapaus

Monet maat kärsivät tällä hetkellä sodan tuskista. Kumarran pääni kiitokseen vapaudesta. Rukoilen kaikkien vankien ja pidätettyjen puolesta.

Tietoisuus itsestäni

Elämäni on pyörimistä suhteiden verkostossa – olen yhteyksissä luontoon, ihmisiin, Jumalaan.
Tarkastelen näitä yhteyksiä, kiitän elämästä, joka virtaa niiden välityksellä.
Osa yhteyksistä on mutkalla tai poikki: saatan tuntea katumusta, vihaa, pettymystä.
Pyydän hyväksymisen ja anteeksiantamuksen lahjaa.

Jumalan Sana

Joh. 19:25-27

Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria.  Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!"  Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä. 

Ajatuksia tämän päivän tekstin äärellä

Active
Default
  • Maria oli paikalla Jeesuksen elämän kaikkein tärkeimmillä hetkillä, niinpä hänen oli oltava myös ristin juurella. Yritän kuvitella hänen syvää hämmennystään siitä, mitä oli tapahtumassa, hänen reaktiotaan, kun Jeesus pyytää häneltä enemmän rakkautta ja avoimuutta toisia kohtaan sellaisen syvän kärsimyksen hetkellä.
  • Palautan mieleeni jonkin hirvittävän kärsimyksen hetken, ihmisten välisistä konflikteista tai sodasta, joka on jatkunut vuosia. Tuon ne ristin juurelle, pyydän Mariaa opettamaan minua tuntemaan surua sellaisesta kärsimyksestä, surua, jota valaisee uskollinen luottamus ja myötätuntoinen rakkaus.

Vuorovaikutus

Joskus mietin, mitä mahtaisin sanoa jos kohtaisin sinut kasvotusten, Herra.

Sanoisin varmaan ”Kiitos, Herra” koska olet aina ollut kanssani.

Tiedän varmasti, että on ollut aikoja, jolloin olet kantanut minua, Herra.

Sinun voimasi avulla olen kulkenut elämäni pimeiden vaiheiden läpi.

Päätös

Kiitän Jumalaa näistä hetkistä, joita olen viettänyt yksin hänen kanssaan ja jokaisesta oivalluksesta, jonka olen saattanut saada tekstistä.

Aamen

Jos päivittäinen rukous on ollut sinulle merkittävä tai jos sinulla on ehdotuksia tai oivalluksia, kuulemme mielellämme niistä lisää sinulta.

Jumalan läsnäolon tiedostaminen

Jos joku pyytäisi sinua antamaan jonkin toisen Jumalaa tarkoittavan sanan, voisit käyttää sanaa ”Läsnäolo”, sillä sitä Jumala on. Kun Mooses kysyi Jahvelta hänen nimeään Jahve vastasi: ” Olen se mikä olen” ja se tarkoittaa ”Olen läsnä”. Jumala todella sanoo. ”Olen sinun kanssasi”. Jumala on hyvin lähellä kaikkea ja erityisesti meitä. Jeesuksen nimi on Emmanuel, joka tarkoittaa: ”Jumala kanssamme”. Matteuksen evankeliumi loppuu huimaavaan ilmoitukseen: ”Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
(Teoksesta Brian Grogan, SJ: Finding God in All Things).

Fyysinen harjoitus

Istu tuolilla suorana mutta mukavassa asennossa selkä tuettuna. Rentoudu (kuitenkaan veltostumatta) jalat edessäsi lattialla ja kädet levollisesti reisien päällä tai yhteen liitettynä sylissäsi.

Sulje silmäsi tai kiinnitä katseesi johonkin edessäsi olevaan kohtaan. Anna sitten koko huomiosi kiinnittyä siihen, mitä voit tuntea ruumiissasi. Aloita jaloista ja etene ylöspäin antaen huomiosi pysähtyä ehkä vain muutamaksi sekunniksi mihin tahansa ruumiinosan, jonka tunnet, siirtäen huomiotasi yhdestä ruumiinosasta toiseen. Mitä pitempään voit viipyä yhdessä kohdassa, sen parempi. Sinun huomiosi on siinä, mitä tunnet parhaillaan, ei tuntemuksia koskevissa ajatuksissa. Jos olosi on epämukava tai sinua kutiaa tai tahtoisit muuttaa asentoa, huomioi vain epämukavuus, vakuuta itsellesi, että kaikki on hyvin, pysy liikkumatta ja jatka kohdistamalla huomio siihen, mitä tunnet ruumiissasi.

Mieli antaa harvoin meidän olla pitkää rauhassa tehdäksemme tätä, vaan alkaa vaatia huomiota kommentein ja kysymyksin: Tämä on arvokkaan ajan hukkaan heittämistä. Mitä tällä on tekemistä rukouksen kanssa? Onko tämä joku hindu-juttu? Mitä tämä kannattaa? Huomaa kysymykset ja kommentit niin kuin äsken kutina. Huomaa ne, mutta palaa sitten tuntemuksiin ruumiissasi.

Voit halutessasi siirtyä täsmällisempään rukoukseen toistaen mielessäsi pyhän Paavalin rukousta: ”Hänessä me elämme, liikumme ja olemme”.

(Teoksesta Gerard W. Hughes, SJ: Pyhän yllättämä).

Hengitysharjoitus

Tässä harjoituksessa tarkoituksena on kiinnittää koko huomio sisäänhengityksen ja uloshengityksen fyysiseen tuntemukseen ilman, että tarkoituksellisesti muutat hengityksesi rytmiä.

Kiinnitä huomiosi sieraintesi kautta virtaavaan viileään ilmaan ja uloshengityksen lämpimään ilmaan. Ensiksi tulet ehkä tietoiseksi hengityksestäsi ja huomaat sen muuttuvan epäsäännölliseksi, mutta yleensä sellainen ei jatku. Jos niin käy ja huomaat hengästyväsi, silloin tämä harjoitus ei ole tällä hetkellä sinua varten.

Useimmat ihmiset huomaavat tätä harjoitusta tehdessään, että heidän hengitystapansa muuttuu, hengitys muuttuu syvemmäksi ja hitaammaksi ja he tuntevat itsensä unisiksi. Tämä itsessään on hyvä rentoutumisharjoitus, mutta jos haluat käyttää sitä varsinaiseen rukoukseen, anna silloin sisäänhengityksen ilmaista kaikkea sitä, mitä elämältä kaipaat, vaikka se olisi miten mahdotonta käytännössä. Anna uloshengityksen ilmaista puolestaan, että annat koko elämäsi Jumalalle huolineen, synteineen, syyllisyyksineen ja katumuksineen.

On tärkeää tehdä tämä arvostelematta itseään enempää hyväksyvästi kuin paheksuvastikaan. Pidä huomiosi kiinnittyneenä toiveeseen antaa pois kaikki nämä itseäsi koskevat huolet äläkä pidä niistä kiinni niin kuin ne olisivat hallussasi oleva aarre.

(Teoksesta Gerard W. Hughes, SJ: Pyhän yllättämä).

Kuuntelemisharjoitus

Istu tuolissa selkä suorana mutta mukavasti niin, että selkäsi on tuettuna.

Huomaa äänet, joita kuulet, etäisetkin. Kuule vain, älä edes yritä määritellä niitä…

Huomaa heikommat äänet, sitten äänet jotka kuuluvat lähempää. Kuuntele vain, tule tietoiseksi niistä…

Ja oman sydämesi lyönnit, heikot mutta sinun oma elämänrytmisi…

Ja hiljaisuus rukouspaikassasi, hiljaisuus sisimmässäsi…

Kuuntele tällä tavoin joidenkin minuuttien ajan.

(Teoksesta Donal Neary SJ: Praying in Lent).

Jumalan suuruus

Jumalan suuruus virtaa ehtymättä maailmaan.
Se väreilee kuin lehtikullan hohde.
Suuruus kasvaa, pisara pisaralta laajenee.
Murskattuna. Miks´ ihminen ei piittaa matkasauvastaan?
Sukupolvet astelleet, astelleet ja menneet.
Pois hiipuneet, hämärtyneet, ansaan joutuneet.
Yllään saastaa, haju yhteinen: maa
paljas on nyt, ei sitä jalka tunne kengissään.

Kaikesta huolimatta luonto kestää,
lumoa äärettömän raikkauden riittää.
Ja vaikka illan viime valo hukkuu länteen mustaan,
oi aamu, itätaivaan partaalle jo nousee –
Pyhä Henki ehtymättä
taas maailman yllä leijuu rinnoin lämpimin, oi, siivin puhtain.

(Kirjoittanut Gerard Manley Hopkins)

Vapauden rukous

Tämä rukous auttaa meitä asettautumaan Jumalan käytettäväksi. Pyhä Ignatius kuvailee tätä ”valmistusrukouksena” ja pyytää, että ”kaikki tarkoitukseni, tekoni ja toimeni järjestyisivät pelkästään hänen jumalallisen majesteettinsa palvelukseen ja ylistykseen” (Hengellisiä harjoituksia, no. 46). Voisit kokeilla seuraavia sanoja:

Herra, haluan niin valmistautua hyvin tätä kertaa varten.

Haluan niin olla kokonaan valmiina ja tarkkaavaisena sinun käytettävissäsi.

Auta minua selkeyttämään ja puhdistamaan aikeeni.

Minulla on niin monia ristiriitaisia toiveita.

Huolestun asioista, jotka eivät ole lainkaan tärkeitä eivätkä kestä.

Tiedän, että jos annan sydämeni sinulle,

mitä tahansa teenkin, se on uuden sydämeni mukaista.



Kaikessa siinä, mitä olen tänään, kaikessa mitä yritän tehdä,

kaikissa kohtaamisissani, ajatuksissani – jopa turhautumisessa ja epäonnistumisessa

ja erityisesti tässä rukoushetkessä,

kaikessa tässä annan elämäni sinun käsiisi.

Herra, olen sinun. Tee minusta mitä tahdot. Aamen.

Mitä päivän tapahtumien katselu tarkoittaa?

Jos on totta, että Jumala tekee työtään jokaisessa elämämme yksityiskohdassa, niin miten alamme ymmärtää hänen toimintansa ja oman vastauksemme siihen?

Illalla, varsinkin ennen nukahtamista, mieli on taipuvainen ilman tietoista aikomusta palaamaan takaisin joihinkin kuluneen päivän tapahtumiin niin eloisasti, että jos päivä on ollut erityisen vauhdikas, meillä voi olla vaikeuksia nukahtaa. Saatamme huomata kiistelevämme uudelleen ja miettivämme nokkelampia ja terävämpiä asioita, joita olisimme voineet sanoa, jos olisimme olleet nopeaälyisempiä, ja muuta vastaavaa.

Päivän tapahtumien katselu perustuu mielen luonnolliseen taipumukseen. Se voi auttaa meitä tulemaan tietoisemmiksi Jumalan läsnäolosta ja hänen toiminnastaan meidän arkielämässämme ja ymmärtämään helpommin sen, missä teimme yhteistyötä Jumalan armon kanssa ja missä kieltäydyimme siitä.

Miten katselen kuluneen päivän tapahtumia

Palauta mieleesi kuluneen vuorokauden tapahtumat pidättäytyen kaikesta arvostelusta, hyväksyvästä ja paheksuvasta, ja kiinnitä huomiosi ja nauti vain niistä päivän hetkistä, joista olet kiitollinen. Jopa kaikkein raastavin päivä sisältää joitakin hyviä hetkiä, mikäli vaivautuu katsomaan – se voi olla putoavan sadepisaran näkeminen tai se tosiseikka, että yleensä voin nähdä. Kun ihmiset yrittävät tätä harjoitusta he yleensä hämmästyvät niistä monista erilaisista päivän hyvistä hetkistä, jotka muuten olisivat pian unohtuneet – hämärtyneet ehkä minkä tahansa päivään liittyvän tuskallisen kokemuksen vuoksi. Muisteltuasi niitä tapahtumia, joista olet kiitollinen, kiitä ja ylistä Jumalaa niistä.

Kiitettyäsi seuraavana askeleena on, että palautat mieleesi sisimmät mielialat ja tunteet ja huomaat, jos vain voit, mikä aiheutti ne, mutta pidättäydy taas kaikesta arvostelusta. Ole Kristuksen kanssa, kun katselet näitä mielialoja ja rukoile häntä osoittamaan oma asenteesi niiden taustalla. Tärkeää on, ettet analysoi kokemustasi, vaan että vain katselet sitä Kristuksen kanssa ja annat hänen osoittaa, milloin annoit hänen olla kanssasi ja milloin kielsin hänen läsnäolonsa. Kiitä häntä hetkistä, jolloin hänen ”kunniansa ja ylistyksensä” olivat läsnä ja pyydä anteeksi niitä, joissa kielsit häntä pääsemästä mukaan. Hän ei koskaan kiellä anteeksiantoaan. Hän tuntee meidän heikkoutemme paljon paremmin kuin me itse. Meidän tarvitsee vain näyttää se hänelle ja hän voi muuttaa heikkoutemme vahvuudeksi. Voimme päättää tämän katselun lyhyellä rukouksella, joka myös katsoo tulevaan päivään ja pyytää Jumalan apua.

Rukous itsestäni tietoisuuden puolesta

Herra, sinä tunnet minut paremmin kuin itse tunnen itseni.

Sinun Henkesi täyttää elämäni jokaisen hetken.

Kiitos armosta ja rakkaudesta, jota vihmot ylleni.

Kiitos, että uskollisesti ja lempeästi kutsut minua päästämään sinut elämääni.

Anna anteeksi ne kerrat, kun kieltäydyin kutsustasi ja suljin itseni sinulta.

Auta minua tulevina päivinä huomaamaan sinun läsnäolosi elämässäni,

että avautuisin sinulle antaakseni sinun tehdä työtäsi minussa

sinun suuremmaksi kunniaksesi.

Aamen.

Sanan tunnustelu

Lue teksti läpi hitaasti useita kertoja ja huomaa, jos jokin sana tai lause nousee siitä esiin ja viivy tuon lauseen kanssa niin pitkään kuin haluat ennen kuin käännät huomiosi seuraavaan.

Prosessi on hieman sama kuin makeisen imeskely. Älä yritä analysoida lausetta niin kuin et yleensä ole imemättä makeista tehdäksesi siitä ensin kemiallisen analyysin ennen kuin maistat sitä.

Usein tiedostamaton mielemme kiinnittää huomion lauseeseen kauan ennen kuin tietoinen mielemme on selvillä siitä syystä, joka jossakin sanassa tai lauseessa vetää puoleensa. Sen vuoksi on hyvä viipyä lauseen parissa niin kauan kuin mahdollista yrittämättä analysoida sitä.

Saatat huomata monenlaisten häiritsevien asioiden pyörivän mielessäsi, mutta jotkin asiat eivät olekaan vain häiritseviä tekijöitä, vaan niistä tulee rukoukseni aines. Aivan kuin Raamatun lause olisi valonsäde, joka leikittelee mielessäni pyörivien ajatusten virrassa muistoissani, pohdiskeluissani, päiväunelmissani, toiveissani, pyrkimyksissäni ja peloissani, ja rukoukseni olisi sekoitus Jumalan sanaa ja omia syviä tunteitani.

Raamatun teksti valaisee

Raamatun alussa ovat sanat ”Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet ja Jumalan Henki liikkui vetten yllä” kuvaa tapahtumien tämänhetkistä tilaa, eivät menneisyyttä, ja kun rukoilen Raamattua, annan Jumalan Hengen liikkua olemassaoloni kaaoksen ja pimeyden yllä.

Kun annan Jumalan sanan liikkua mieltäni vaivaavien asioiden yllä, silloin mitä tahansa voi tapahtua, sillä hän on yllätysten Jumala. On tärkeää, etten piilota sisäistä kaaostani Jumalan sanalta tai itseltäni. Meidät on usein koulutettu niin, että mielestämme on väärin antaa kielteisten tunteiden päästä sisään rukoukseen, erityisesti kun nuo kielteiset tunteet koskevat Jumalaa. Meidän on opittava kasvamaan ulos tästä opetuksesta, ilmaisemaan vapaasti tunteemme ja ajatuksemme Jumalan edessä ja luottamaan siihen, että hän on riittävän iso ottamaan vastaan meidän pahantuulen puuskamme. Ei ole mitään järkeä teeskennellä Jumalan edessä, joka tuntee meidät paremmin kuin itse tunnemme itsemme.

Sinussa ei ole yhtään ajatusta eikä tunnetta tai toivetta, joka ei voisi olla rukouksen sisältöä Jumalan sanan valossa. Tiedäthän, että Jumala rakastaa sitä kaaosta, joka sinä olet ja hänen Henkensä tekee työtään sinussa ja voi tehdä loputtomasti enemmän kuin mitä osaat ajatella tai kuvitella.

Miten käsittelen häiritseviä tekijöitä

Yrittäessäsi rukoilla tällä tavoin voi hyvin tapahtua, että mieli alkaa täyttyä kysymyksistä ja ilmeisistä häiritsevistä ajatuksista. Miten tiedän, etten petä itseäni? Mistä tiedän, että nämä sanat ovat totta, että Jumala todella ilmaisee itsensä niiden välityksellä? Uskonko todella Jumalaan? Nämä ovat järkeviä kysymyksiä, mutta anna niiden odottaa jonkin aikaa. Kun lapsi pelkää yöllä, äiti menee silloin hänen luokseen, nostaa hänet ylös ja sanoo: ”Kaikki on hyvin”, ja lapsi hiljenee pian. Mutta jos hänellä on sylissään ihmelapsi, joka vastaa. ”Mutta äiti, mitä epistemiologisia ja metafyysisiä oletuksia sinä teet sanoessani noin ja mitä empiriistä näyttöä sinä voit tuoda esiin tukemaan väitettäsi?” silloin äidillä todella on ongelma sylissään. Rukouksessa me olemme kuin tuo mahdoton lapsi, jos kieltäydymme kuuntelemasta Jumalaa ennen kuin hän on tutkinut minkä tahansa kriteerin, jonka ehkä nostamme esiin. Me juttelemme hänen kanssaan ensin sydämessämme. Sydän ei ole mieletön: sillä on syynsä, syvemmät kuin mitä ensin voimme tietoisessa mielessämme ymmärtää.

Kun olen jättänyt nuo kysymykset hetkeksi syrjään, mitä teen kaikille muille häiritseville tekijöille, joita tulvii mielessäni? Saatan ruveta ihmettelemään, jätinkö hellan päälle tai muistaa sähköpostin, jonka unohdin lähettää. Jos asia on erittäin tärkeä, niin kuin hella, turvallisinta on mennä tarkastamaan se. Ne asiat, jotka voivat odottaa, voit ehkä kirjoittaa muistiin myöhemmin tarkastettavaksi. Mikä tahansa, mitä mieleesi tulee, kaukana siitä, että se olisi häiritsevä tekijä, voikin muuttua rukoukseni sisällöksi.

Vuorovaikutusta Jeesuksen kanssa

Kuvittele, että näet Jeesuksen istuvan lähelläsi. Kun teet näin, asetat mielikuvituksesi uskon palvelukseen. Jeesus ei ole paikalla sillä tavalla kuin kuvittelet, mutta hän on varmasti paikalla ja mielikuvituksesi auttaa sinua olemaan siitä tietoinen. Puhu nyt Jeesukselle… jos ketään ei ole lähellä, puhu matalalla äänellä. … Kuuntele, mitä Jeesus vastaa tai mitä kuvittelet hänen vastaavan. … Tässä on ajattelun ja rukouksen ero. Kun ajattelemme, puhumme yleensä itsellemme. Kun rukoilemme, puhumme Jumalalle.

(Teoksesta Anthony de Mello, SJ: Sadhana. Tie Jumalan luo. KATT 1981, s. 82-83

Pyhä Ignatius kutsuu tätä keskustelua ”kollokvioksi” ja sanoo:

”Keskustelu tapahtuu asianmukaisesti silloin, kun ystävä puhuu toiselle tai palvelija puhuu herralle – milloin anoen armonosoitusta, milloin syyttäen itseään jostakin pahasta teosta, milloin kertoen huoliaan ja pyytäen neuvoa niihin.” … ”Keskustelussa meidän on puhuttava ja anottava asianomaisen oman tilan mukaisesti, nimittäin sen mukaan kuinka tunnen olevani koeteltu tai lohdutettu, kuinka haluan omistaa jonkin hyveen tai toisen, kuinka tahdon suuntautua yhdelle puolelle tai toiselle ja kuinka haluan murehtia tai riemuita siitä asiasta, jota katselen. Lopuksi pyydän sitä, mitä muuta voimakkaammin haluan tietyissä erityisissä asioissa.”

(Teoksesta Ignatius de Loyola: Hengellisiä harjoituksia, 54, 199)

Toggle Music

Rukouksen nettisivun ylläpidosta vastaavat irlantilaiset jesuiitat